vrijdag 14 augustus 2020

Navigatieapp voor fietsen

Maps.me is een gratis navigatieapp om de weg overal in de wereld te vinden. De app is geschikt voor auto rijden, wandelen en fietsen. Ik heb het in juli en augustus 2020 gebruikt om te fietsen in de Baltische staten en in Scandinavië. In totaal heb ik de app gebruikt om meer dan duizend km te fietsen in 5  verschillende landen: Letland, Estland (Riga - Tallin), Finland (Helsinki - Turku), Zweden en Noorwegen (Stokholm - Oslo). Ik ben onder de indruk van de nauwkeurigheid van de app. De getoonde fietswegen op de kaart zijn precies. Zowel in de steden als daarbuiten heb ik weinig problemen ondervonden met de navigatie. Ook het oversteken van de meest complexe kruisingen in verkeersdrukte in grote steden verliep foutloos. De paar keer dat ik verkeerd heb gereden lag het niet aan de app maar aan mijn eigen fout gelezen gegevens op de kaart. Ik heb het op mijn iPhone gebruikt dat 1x per 24 uur opgeladen moest worden. Maar er was wel een nadeel. Het maakt geen onderscheid tussen wegen van asfalt en wegen van gravel. Zo heb ik meer dan honderd km in Letland, Zweden en Noorwegen onverwacht offroad en via bospaden gereden. Gelukkig kon de fiets ertegen. En de staat van onderhoud aan de wegen in landen waar ik heb gefietst was redelijk. Kortom ik ben onder de indruk. Een aanrader voor iedereen die een gratis navigatieapp zoekt om te fietsen. Mijn eerst volgende fietsvakantie is in Marokko. Daar wil ik het nog een keer testen. Klik hier voor de kaart van de fietsroute